Thursday 15 August 2013

Dulce de Leche Ice Cream Cone Cupcakes

Dh lame aku x update blog aku nih..berhabukk sudaa... dh lame jgk aku x share pape respi.. al-maklumla bz katekn..ngeh3.. :P  bulan puasa baru2 nie aku bz ngn projek biskut raya aku tu.. Alhamdulillah..berkat usaha, doa & tawakkal, aku dpt capai target utk tahun nie..

Sblom start projek biskut raya tuh aku bz ngn study.. as a Multimedia student..pergghhhh keje banyak gler..nk meroyan aku d buatnye.. kursus Animation la yg palinggg menguji kesabaran..seriously naek juling mate aku mengadap lappy..nasib x meletoppp je! HAHA.. sesape yg amik course b'kaitan komputer bagai nih tahu la cmne....hohoho... tp Alhamdulillah..wlopn aku thu usaha aku x seberapa..bz ngn hal2 laen..result yg aku dapat beyond expectation.. iyela..mane x beyond-nye.. org bz ngn hal study, aku sempat jee g kelas baking hujung2 minggu..hehe.. bukan ape..tambah ilmu..wlopn x d gunakan utk mase yg t'dekat nie, aku percaya 1 hri nanti mesti berguna utk diri aku..dan utk org laen jugak..hehehehe...  banyak pulakkks aku membebel malam2 buta nie..hohoho.. 

ekceli aku nak share resepi Anna Olson nie.. cm bessssttttt jee...hehehe.. 

Bahan-bahan

Dulce de Leche

  • 1 tin susu pekat manis
  • 1 cawan non-dairy whipping cream
  • 3 sudu besar gula perang

Cupcakes

  • 18 ketul kon eskrim yg flat-bottom (kalu xde benda nih, memang xleh buat la ye..)
  • 1/2 cawan mentega (suhu bilik)
  • 1 cawan gula perang
  • 3 biji telur
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1/2 cawan susu sejat (respi asal 2% susu ape entah..aku x paham..bedal je susu sejat..durhaka cket..haha)
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Frosting

  • 1/2 cawan mentega
  • 1/4 cawan Dulce de Leche
  • 2 cawan gula aising (di ayak)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1/4 sudu kecil garam

Cara-cara

Dulche de Leche

1) Masukkan sume bahan2 utk buat Dulce de Leche ke dlm periuk.
2) Guna api sederhana, kacau sebati sampai adunan pekat & glossy gituww. Anggaran masa 15-20 minit.

*mula2 adunan memang cairrr gilosss...dun worry..jgn gelabah..kacau smpai lenguh ketiak2..selagi x lenguh jgn stop kacau..hee.. :D


Cupcakes


1) Ayak tepung gandum, baking powder & garam. ketepikan.
2) Pukul mentega & gula perang sampai berkrim. mcm dlm gmbo kt bwh nie ye.. berkrim mcm krim muka gituww...ngeh3..

3) Masukkan telur satu per satu. kacau sebati.
4) Masukkan esen vanilla.
5) Masukkan bahan2 yg dh pun d ayak d selangi dgn susu sejat. kacau sebati. 




6) Susun kon eskrim mcm dlm gmbo nih.
7) Masukkan 1 sudu besar Dulce de Leche ke dlm kon eskrim.
8) Masukkan adunan Cupcakes ke dlm kon. Jgn terlalu penuh. ikut mcm dlm gmbo. sedang2 jee..:D
9) Bakar pd suhu yg sesuai (ikot oven masing2 ye).. pakai api atas & bawah.


haaa....yg nie dh siap d bako.... :D



Frosting

1) Putarkan mentega & gula aising hingga berkrim.
2) Masukkan esen vanilla.
3) Masukkan garam.
4) Masukkan Dulce de Leche. Putar sebati hingga adunan berkrim,

*boleh kurangkan Dulce de Leche kalu xnak manis.
*nak swirl frosting tu pkai nozzle ye..baru napak cam eskrim..hehe..



Tadaaaa!!!!


No comments:

Post a Comment