Wednesday 21 August 2013

Homemade Pizza




Dah bberape hri adik lelaki aku tu bersungut nak makan pizza.. bukannye xmo g beli.. al-maklumlah aku nie lesen je ade..bawaknye idak pun..penakott..muehehe... :P memang dh nasib aku la tiap2 cuti sem terperuk kat umah cam jeruk.. sume org bz memanjang..xde sape yg sudi bawak aku g jenjalan..hujung2 minggu pulak sume pakat nk rehat..adehh.. T___T soooo....demi memanfaatkan diri aku yg terperuk kat umah nie.. aku dgn rajin & bersemangatnye buat pizza atas permintaan adik aku tu..hehehe..

Nak di jadikan cerita..masa nk buat doh pizza tu..aku dgn konfidennye tuang tepung dalam besen..tuang punye tuang nahh kau..!! tepung x cukup...!!! HAHAHA... semangat dh berkobar2..bahan utama pulak x cukup..sakit pulakkk hati kite... =.= resepi asal doh aku cedok kat SINI..

Memandangkan aku x cukup bahan2.. aku maen redahh je ikot suke hati aku..xpela durhaka cket..kikiki...

BAHAN-BAHAN DOH

Bahan A

  • 420 gm Tepung Gandum
  • 80 gm Tepung Naik Sendiri (aku tambah ikot suke sbb nk cukupkan tepung 500 gm..ngeee..)
  • 50 gm Gula (aku kurangkan sbb x nk manis..)
  • 1 Sudu Kecil Garam
  • 25 gm Susu Tepung
  • 11gm Instant Yis (1paket)
  • 1 Biji Telur
  • 1 Sudu Teh Bread Improver
Bahan B
  • 250 ml Air (aku pakai air sejuk)
Bahan C
  • 50 gm Shortening
  • 50 gm Mentega

CARA-CARA

1) Masukkan tepung ke dalam bekas. Aku pakai besen. senang nak gaul sebab beso. jgn pkai besen yg buat lap bagai tuh.. besen BERSIH ok! :)
2) Masukkan Gula, Garam, Susu Tepung, Bread Improver. Gaul sebati.
3) Masukkan Instant Yis. Gaul sebati.
4) Masukkan Telur. Gaul sebati.
5) Bila dah sebati baru masukkan air. Masukkan sikit2 yee.. Gaul lagi.. (nak buat doh memang kena banyak gaul..hee..)
6) Masukkan Shortening & Mentega. Uli sampai doh licin, lembut & tak lekat pd tangan.
7) Biarkan doh seketika.. bagi doh rehat2 santai dlm besen dlm 30minit hingga 1 jam. Tutup besen pakai plastic wrapper..

Bila doh dah naek, ratakan dlm loyang pastu bakar pada suhu 140c selama 15-20minit atau hingga masak (suhu & masa ikut kesesuaian oven masing2..)


BAHAN-BAHAN INTI

  • 2 Ulas Bawang Putih
  • 1 Biji Bawang Besar (separuh dimayang utk di tumis & lg separuh utk hiasan) 
  • 1 Biji Capsicum (potong dadu)
  • 1 Batang Cili (beso punye-potong dadu)
  • 1 Batang Carrot (potong dadu) 
  • 1 Cawan Sweet Corn
  • 1/2 Cawan Sos Cili
  • 1/2 Cawan Sos Tomato
  • 1 Mangkuk Daging (direbus dulu)
  • Sedikit Air Rebusan Daging
  • Oregano
  • Keju Mozarella (diparut)

1) Tumis bawang putih & bawang besar.
2) Masukkan Sos Cili & Tomato
3) Masukkan Capsicum, Cili & Carrot yg dh di potong dadu
4) Masukkan Sweet Corn
5) Masukkan Daging
6) Masukkan sedikit air rebusan daging (aku masukkan 1/4 cawan je)
7) Gaul sebati & pastikan Carrot lembut. Tutup api.
8) Taburkan serbuk Oregano & gaul sebati.

*aku x letak gula or garam pun sebab sos tu dh cukup rase.. ;)


CARA PENYEDIAAN
1) Letak inti atas roti..taburkan hirisan bawang & Oregano. 
2) Taburkan keju Mozarella yg dh di parut. 
3) Bakar pada suhu 140c selama 10minit. (ikut oven masing2 yee..). Siap..!! ^_^






No comments:

Post a Comment