Sunday 25 August 2013

Tefal Steamer vs Steam Chocolate Cheese Layer Cake

Semalam punye cter.....memang seronak mencekik sweet corn semangkuk sorang... bukan secawan k.. SEMANGKUK!! puas hati aku makan banyak2 cmtuh...kalu beli kat kedai bukannye cukup 1 cup utk aku sorang..muehehe.. misi aku semalam "makan sweet corn sampai kembung perot".. memang berjaya lg berkesan la misi tuh...heee.. terasa keseronakkannye bile famli member makan sweet corn semangkuk sorang...siyessss klaka...dh mcm makan bubur jagung dh aku tengok..HAHA..

dah siap makan ape sume, petang tu mak & abah pegi hantar adik pempuan aku ke IPG..so, tinggal aku & adik2 lelaki aku yg 2 orang tu jela.. duduk ngn adik2 lelaki..ofkos la dyeorg buat hal masing2..kebosanan mula terasa..

kepala otak aku nih mula ligat pk nak buat macam2...hahaha.. memang x puas 'main masak-masak' pakai Tefal Steamer tuhh.. syiokk habes...benda baru guna katekan...ngeh3.. :D mak aku ade ckp, steamer tu x boleh pakai utk kukus kek.. benda2 simple mcm sayur,ikan & ayam cmtu boleh la.. tp bg aku x salah kalu nk cuba..paling terok pun meletop je mende alah tu..hehehehe... ala.....bukan selalu benda2 kat umah aku nie meletop...kikikiki.... :P

Steamer tuh kecik je kalu nak d bandingkan dgn steamer yg bese2 aku guna..so, kalu nak buat kek, kena kurangkan kuantiti adunan tu.. aku memang dah lame nk try buat Kek Lapis Kukus Cream Cheese.. ape lg...jeng3... ^_~


Resepi Kek Lapi Kukus Cream Cheese
Sumber : Hana

Bahan-bahan A


  • 250 gm Cream Cheese
  • 60 gm Gula Castor
  • 1 Biji Telur
  • 1 Sudu Besar Air
  • 1 Sudu Besar Tepung Gandum

Cara-cara

1) Putar Cream Cheese. Putar sebati.
2) Masukkan Gula Castor. Putar Sebati.
3) Masukkan Telur, Air & Tepung Gandum. Putar Sebati.

*Putar cream cheese smpai licin teksturnye..selagi x licin jgn stop putar..kasi hilanggg dye punye ketul2...hee..

haaa...nie la hasilnye setelah diputar2...





Bahan-bahan B (Untuk Kek)

bahan-bahan utk kek aku olah sikit..:)

  • 1 Biji Telur (aku pakai Gred B jee..)
  • 1/2 Cawan Gula Castor
  • 1/2 Sudu Teh Esen Vanilla
  • 1/4 Cawan Air (Mendidih)
  • 1/4 Cawan Susu Sejat
  • 1/4 Cawan Minyak Jagung
  • 1/2 Cawan Tepung Gandum (aku pakai tepung Superfine)*
  • 1 1/2 Sudu Besar Serbuk Koko*
  • 1/2 Sudu Kecil Soda Bikarbonat*
  • 1/4 Sudu Teh Baking Powder*

Cara-cara

1) Bahan-bahan yg bertanda * digaul rata & diayak, ketepikan.
2) Masukkan Telur & Gula Castor, kacau. - Aku kacau pkai sudu je..
3) Masukkan Esen Vanilla & bahan-bahan yang telah diayak. Kacau sebati.
4) Masukkan Air. kacau Sebati.
5) Masukkan Susu Sejat. Kacau Sebati.
6) Masukkan Minyak Jagung. Kacau Sebati.

nie la adunan utk kek tu..cairrrr........



 Cara-cara Mengukus

Alaskan loyang atau bekas dgn aluminium foil cm gmbo kat atas nie..

Tuang separuh dari adunan kek ke dalam bekas..

pastu ape lg...kukus ler...hehehe...
kukus dlm 20minit cmtu..

pstu masukkan adunan cream cheese..
kukus lg selama 20minit..
yg bintik2 hitam tu aku letak chocolate chips..hihihi.. 
bila cream cheese dh agak2 masak, baru masukkan adunan kek yg selebihnya..

haaa.....dah masak pun!!! 
yummmyyyy!!!
yg bintik hitam kt tepi tu chocolate chips la tu..aku maen tabur je...hua3...!!
bila kek dh masak,tunggu kek menyejuk baru boleh keluarkan & koyak aluminium foil tu pelan2...

pelik bebenor ghupe bentuk kek aku..hahaha...
nk wat acaner dh acuannye cmtuh..
nk pkai sangat Tefal Steamer kannnn....muehehe.... :D


nie kek yg dah siap di potong2...tunggu mase utk 'dicekik' je... :D













No comments:

Post a Comment